Nissan Qashqai 2023 Instruksjonsbok

7.30.1. IEB-systemets virkemåte

Hvis det oppdages en risiko for frontkollisjon, vil IEB-systemet først gi en advarsel til føreren ved å blinke advarselen (gul) i kjøretøyets informasjonsdisplay og gi et hørlig varsel, og forårsake at bremsesystemet pulserer (aktiveres raskt delvis). I tillegg bremser IEB-systemet delvis. Hvis føreren bremser raskt og kraftig etter advarselen, men IEB-systemet registrerer at det fortsatt er mulighet for kollisjon forfra, øker systemet automatisk bremsekraften.

Hvis føreren ikke gjør noe, utsteder IEB-systemet den andre visuelle advarselen (blinkende rødt og hvitt) og hørbar advarsel, da bruker systemet delvis bremsing når betingelsene for dette er oppfylt. Hvis risikoen for kollisjon blir overhengende, bremser IEB-systemet automatisk hardere.

IEB-systemet vil være i funksjon når bilen kjøres i en hastighet på over ca. 5 km/t.. For funksjonen for sporing av fotgjengere og syklister (utstyr montert) opererer IEB-systemet med hastigheter mellom 10 og 80 km/t.

Vegkryss-assist (utstyrsavhengig) opererer med kjøretøyets hastigheter mellom 10 - 25 km / t.

Når du tar til venstre eller høyre, må dreiesignalet aktiveres for å sikre at møtende kjøretøy kan oppdages av veikryss-assist.

imageimageimage
  • Når IEB-systemet aktiverer bremsing, tennes bilens bremselys.

  • Når IEB-systemet oppdager en hindring i kjøretøyets veibane og viser IEB-varsling, kan det komme støy fra motorrommet når kjøretøyet forbereder bremsene for å forbedre reaksjonstiden.

Avhengig av bilens hastighet og avstanden til kjøretøyet eller fotgjengeren eller syklisten foran bilen samt kjøre- og veiforholdene kan systemet hjelpe føreren med å unngå kollisjon forfra eller bidra til å dempe konsekvensene hvis en kollisjon er uunngåelig. Hvis føreren dreier på rattet, akselererer eller bremser, vil IEB-systemet kobles inn senere eller ikke i det hele tatt.

Hvis IEB-systemet har stoppet bilen, vil den bli stående stille i ca. 2 sekunder før bremsene slipper.

Hvis bremsepedalen trykkes inn mens bremsene påføres av systemet, kan du føle at pedaltrykket har endret seg og kan høre en lyd og føle vibrasjon. Dette er normalt og er ikke tegn på funksjonssvikt. I tillegg kan bremsekraften økes ved å øke pedaltrykket.

Den automatiske bremsingen vil opphøre under følgende forhold:

  • Når rattet dreies så langt som nødvendig for å unngå en kollisjon.

  • når et kjøretøy eller en fotgjenger eller en syklist ikke lenger registreres i veibanen foran

  • når går gasspedalen er trådt inn

Overordnet emne: