Nissan Qashqai 2023 Instruksjonsbok

7.28.6.14. ICC-systembegrensninger

image

Oppført nedenfor er systembegrensningene for ICC-systemet. Unnlatelse av å betjene bilen i samsvar med disse systembegrensningene kan føre til alvorlig personskade eller død:

  • ICC-systemet er primært beregnet for bruk på rette, tørre, åpne veier med lett trafikk. Det er ikke tilrådelig å bruke ICC-systemet i bytrafikk eller områder med trafikkø.

  • ICC-systemet vil ikke tilpasse seg automatisk etter veiforhold. Dette systemet bør brukes der det er jevn flyt i trafikken. Ikke bruk systemet på veier med krappe kurver eller på isete veier, i kraftig regn eller i tåke.

  • Siden det er en ytelsesgrense for avstandskontrollfunksjonen, må du aldri stole utelukkende på ICC-systemet. Dette systemet korrigerer ikke skjødesløs, uoppmerksom eller uaktsom kjøring eller overvinner dårlig sikt i regn, tåke eller annet dårlig vær. Senk bilens hastighet ved å trykke på bremsepedalen, avhengig av avstanden til kjøretøyet og omgivelsene for å opprettholde sikker avstand mellom kjøretøyene.

  • Når ICC-systemet automatisk stopper kjøretøyet, kan bilen automatisk akselerere hvis kjøretøyet er stoppet i mindre enn 3 sekunder og det oppdages et kjøretøy foran som beveger seg vekk. Vær forberedt på å stoppe kjøretøyet ditt om nødvendig.

  • Vær alltid oppmerksom på kjøretøyets drift og vær klar til å kontrollere den riktige følgende avstanden manuelt. ICC-systemet kan kanskje ikke opprettholde den valgte avstanden mellom kjøretøy (etter avstand) eller valgt kjøretøyhastighet under noen omstendigheter.

  • Systemet kan ikke oppdage kjøretøyet foran deg under visse vei- eller værforhold. For å unngå ulykker må du aldri bruke ICC-systemet under følgende forhold:

    • På veier med tung, høyhastighets-trafikk eller krappe kurver

    • På glatte veier som på is eller snø, etc.

    • i dårlig vær (regn, tåke, snø osv.)

    • Når det er regn, fester snø eller smuss seg på støtfangeren rundt avstandssensoren

    • I bratte nedoverbakker (kjøretøyet kan gå utover innstilt kjøretøyhastighet og hyppig bremsing kan føre til overoppheting av bremsene)

    • På gjentatte oppoverbakker og nedoverbakker

    • Når trafikkforholdene gjør det vanskelig å holde en riktig avstand mellom kjøretøy på grunn av hyppig akselerasjon eller bremsing

    • Interferens fra andre radarkilder.

  • Ikke bruk ICC-systemet hvis du sleper en tilhenger eller annet kjøretøy.

  • I noen vei- eller trafikkforhold kan et kjøretøy eller objekt uventet komme inn i sensordeteksjonssonen og forårsake automatisk bremsing. Vær alltid oppmerksom og unngå å bruke ICC-systemet der det ikke anbefales i denne advarselsseksjonen.

ICC-systemet vil ikke oppdage følgende objekter:

  • Stillestående eller saktegående kjøretøyer

  • Fotgjengere eller gjenstander i veibanen

  • Møtende kjøretøyer i samme fil

  • Motorsykler som ikke kjører i midten av kjørebanen

Følgende er noen forhold hvor radarføleren ikke kan oppdage et kjøretøy på riktig måte, og systemet virker kanskje ikke på riktig måte:

  • Når sensordeteksjonen er redusert (forhold som regn, snø, tåke, støvstormer, sandstormer og veisprut fra andre kjøretøyer)

  • ved kjøring i bratt nedoverbakke eller på vei med skarpe svinger;

  • ved kjøring på humpete veiunderlag, f.eks. ujevn grusvei;

  • hvis skitt, is, snø eller annet materiale tildekker radarsensorområdet;

  • Et komplisert formet kjøretøy som en biltransportvogn eller lastebil / tilhenger er nær kjøretøyet foran.

  • Interferens fra andre radarkilder.

  • Bilen kjører med tilhenger osv.

  • Når overdreven tung bagasje er lastet inn i baksetet eller lastområdet på kjøretøyet.

ICC-systemet er utformet for automatisk å kontrollere radarsensorens operasjon innenfor systemets begrensninger.

image

Detekteringssonen til radarsensoren er begrenset. Et kjøretøy foran må være i deteksjonssonen for ICC-systemet for at det skal kunne opprettholde den valgte avstanden fra kjøretøyet foran. Et kjøretøy foran kan bevege seg utenfor gjenkjenningssonen på grunn av posisjonen innenfor samme kjørebane. Motorsykler kan ikke oppdages i samme kjørefelt forut.

image

Når du kjører på noen veier, for eksempel svingete, kuperte, buede, smale veier eller veier som er under konstruksjon, kan radarføleren oppdage kjøretøy i en annen kjørefelt, eller kan midlertidig ikke oppdage et kjøretøy som kjører foran. Dette kan føre til at radarsystemet bremser eller akselererer kjøretøyet.

Systemets evne til å oppdage kjøretøy kan også påvirkes av måten bilen betjenes på (styremanøver eller posisjon i kjørefeltet osv.), eller bilens tilstand.

ICC-systemet (med ProPILOT Assist) bruker et flersensende frontkamera. Følgende er noen forhold hvor kameraet ikke kan oppdage et kjøretøy på riktig måte og detekteringen av et kjøretøy foran kan bli forsinket:

  • Dårlig sikt (forhold som regn, snø, tåke, støvstormer, sandstormer og veisprut fra andre biler)

  • Kameraets område på frontruten er dugget eller dekket av smuss, vanndråper, is, snø, etc.

  • Sterkt lys (for eksempel sollys eller fjernlys fra motgående biler) går inn i frontkameraet

  • Sterkt lys fører til at området rundt fotgjengeren kastes i en skygge, noe som gjør det vanskelig å se

  • Det oppstår en plutselig endring i lysstyrke (for eksempel når kjøretøyet kommer inn eller ut av en tunnel eller et skyggelagt område eller lynnedslag)

Overordnet emne: