Nissan Qashqai 2023 Instruksjonsbok

7.30.1.2. Begrensninger for IEB-systemet

image

Listet opp nedenfor er systembegrensningene for IEB-systemet. Unnlatelse av å betjene bilen i samsvar med disse systembegrensningene kan føre til alvorlig personskade eller død.

  • IEB-systemet kan ikke oppdage alle kjøretøy eller fotgjengere eller syklister under alle forhold.

  • IEB-systemet registrerer ikke følgende:

    • små fotgjengere (inkludert små barn) og dyr

    • fotgjengere i rullestol eller som bruker mobil transport som f.eks. en scooter, en barnebetjent leke eller et skateboard

    • fotgjengere som sitter, eller som på annen måte ikke står eller går fullt oppreist

    • kryssende kjøretøy

    • hindringer i eller ved veibanen

    • Parkerte kjøretøyer.

  • Vegkryss-assist (utstyrsavhengig) oppdager ikke følgende:

    • Møtende kjøretøy foran kjøretøyet ditt.

      image
  • IEB-systemet har enkelte ytelsesbegrensninger.

    • Hvis et stasjonært kjøretøy er i kjøretøyets bane, vil IEB-systemet ikke fungere når kjøretøyet kjøres med hastigheter over ca. 100 km/t.

  • IEB-systemet med sporing av fotgjengere og syklister (utstyrsavhengig) fungerer kanskje ikke for fotgjengere og syklister i mørke eller tunneler, selv om det er gatebelysning i området.

  • IEB-systemet vil kan hende ikke fungere hvis kjøretøyet som befinner seg foran bilen, er smalt (f.eks. en motorsykkel).

  • IEB-systemet vil kan hende ikke fungere hvis forskjellen i hastighet mellom de to kjøretøyene er for liten.

  • IEB-systemet bruker kanskje ikke bremsing når kjøretøyets hastighet er høy i driftsområdet.

  • For fotgjengere vil IEB med utstyr for sporing av fotgjengere (utstyrsavhengig) ikke gi den første advarselen.

  • IEB-systemet vil kan hende ikke fungere som det skal, eller oppdage et kjøretøy, en fotgjenger eller en syklist foran bilen under følgende forhold:

    • I mørke eller svakt opplyste forhold, for eksempel om natten eller i tunneler, inkludert tilfeller der kjøretøyets frontlykter er av eller svake, eller baklyktene på kjøretøyet foran er slått av.

    • Når kameraets retning er feiljustert.

    • ved dårlig sikt (forhold som regn, snø, tåke, støvstormer, sandstormer eller veisprut fra andre kjøretøy);

    • ved kjøring i bratt nedoverbakke eller på vei med skarpe svinger;

    • ved kjøring på humpete veiunderlag, f.eks. ujevn grusvei;

    • hvis skitt, is, snø eller annet materiale tildekker radarsensorområdet;

    • Interferens fra andre radarkilder.

    • hvis kameraområdet på frontruten er tildugget, tildekket med skitt, vanndråper, is, snø osv.;

    • hvis sterkt lys (f.eks. sollys, høy stråle fra møtende kjøretøy) kommer inn i kameraet foran. Sterkt lys kaster skygge over området rundt fotgjengeren eller syklisten og gjør det vanskelig å se;

    • ved brå endringer i hvor lyst det er F.eks. når bilen kjører inn i eller ut av en tunnel eller et område med skygge, eller hvis lynet slår ned.

    • ved lite kontrast mellom en person og bakgrunnen, som f.eks. hvis personen har på seg klær med samme farge eller mønster som bakgrunnen

    • hvis fotgjengerens profil er delvis tildekket eller ikke er mulig å identifisere på grunn av at fotgjengeren bærer med seg bagasje eller har på seg store eller svært løstsittende klær eller accessoirer.

    • Når kjøretøyets posisjon eller bevegelse endres raskt eller betydelig (for eksempel bytte av kjørefelt, svinge kjøretøy, bråsving, plutselig akselerasjon eller bremsing).

    • Når kjøretøyet eller kjøretøyet, fotgjenger eller syklist fremover beveger seg raskt eller betydelig slik at systemet ikke kan oppdage og reagere i tid (for eksempel fotgjenger beveger seg raskt mot kjøretøyet på nært hold, kjøretøy kutte i, skifte kjørefelt, gjøre en sving, styre brått, plutselig akselerasjon eller retardasjon).

    • Når kjøretøyet, fotgjengeren eller syklisten er forskjøvet fra kjøretøyets fremre bane.

    • Hvis fartsforskjellen mellom de to kjøretøyene er liten.

    • I ca. 15 sekunder etter start av motoren.

    • Hvis kjøretøyet foran eller møtende kjøretøy har en unik eller uvanlig form, ekstremt lave eller høye klaringshøyder, eller uvanlig last eller er smal (for eksempel en motorsykkel).

    • Når kjøretøyet, fotgjenger eller syklist er plassert i nærheten av et trafikkskilt, et reflektert område (for eksempel vann på vei), eller er i en skygge.

    • Når flere fotgjengere eller syklister er gruppert sammen.

    • Når visningen av fotgjengeren eller syklisten er skjult av et kjøretøy eller en annen gjenstand.

    • Under sleping av tilhenger eller annet kjøretøy.

  • Vegkryss-assist (utstyrsavhengig) ikke fungerer som det skal eller oppdager et møtende kjøretøy eller fotgjenger under følgende forhold:

    • Når du kjører i et kjørefelt atskilt med mer enn 2 baner fra møtende kjøretøy mens du tar en høyre / venstre sving

    • Når du ikke går direkte mot et møtende kjøretøy under en høyre/venstre sving.

    • Når du krysser en møtende kjøretøy kjørefelt og en møtende kjøretøy nærmer seg.

      image
    • Når du svinger skarpt eller på en svært bred kurve.

    • Når senterlinjen ikke gjenkjennes av systemet.

    • Når det er en rekke møtende kjøretøy som følger hverandre på rad.

      image
    • Når kjørefeltet er bredere eller smalere enn normalt.

    • Når midtlinjen ligger nær en veimarkør.

  • Systemets ytelse kan gå ned under følgende forhold:

    • når bilen kjøres på glatt vei

    • når bilen kjøres i bakke

    • når svært tung bagasje er lastet i baksetet eller bagasjerommet på bilen

    • Når toppsystemet for frirulling er aktivt.

  • Systemet er designet for å sjekke sensorens (radarens og kameraets) funksjon automatisk, med visse begrensninger. Systemet vil kan hende ikke oppdage enkelte typer hindringer av sensorområdet, som f.eks. is, snø, klistremerker osv. I så tilfelle vil systemet kan hende ikke kunne varsle føreren ordentlig. Pass på å sjekke, rengjøre og rydde unna gjenstander fra sensorområder regelmessig.

  • Under visse vei- eller trafikkforhold kan IEB-systemet uventet bremse delvis. Når det blir nødvendig å akselerere, må du fortsette å trykke inn gasspedalen for å overstyre systemet.

  • For mye støy vil forstyrre lydsignalet, og det er ikke sikkert du vil høre det.

  • Bremseavstander øker på glatte veibaner.

  • Intelligent Emergency Braking-systemet (smart nødbremsesystem) vil kan hende ikke fungere når følgende ligner på omrisset av fotgjengere eller syklister, eller hvis de har samme størrelse og posisjon som en bils eller en motorsykkels baklys.

    • maling, en skygge eller et mønster på veien, langsmed veien eller på en vegg ved veien (inkludert utviskede og uvanlige veimerkinger)

    • en form dannet av veistrukturer lenger foran (som for eksempel tunneler, viadukter, trafikkskilt, reflektorer montert på siden av biler, reflekterende plater eller autovern), gjenstander langsmed veien (trær, eller bygninger) og lyskilder

    • en form dannet av gjenstander langsmed veien, som for eksempel trær, lys, skygger eller bygninger

  • IEB-systemet kan fortsette å fungere når kjøretøyet foran svinger til høyre eller venstre.

  • IEB-systemet kan fungere når kjøretøyet nærmer seg og passerer et kjøretøy forut.

  • Avhengig av veiens form (kurvet vei, inn- og utgang av kurven, viklet vei, kjørefeltregulering, under bygging osv.), kan funksjonen fungere midlertidig for det møtende kjøretøyet foran kjøretøyet ditt.

  • Intelligent Emergency Braking (IEB – smart nødbremsesystem) med utstyr for sporing av fotgjengere (utstyrsavhengig) kan reagere på:

    image
    • Gjenstander på veikanten (trafikkskilt, rekkverk, fotgjenger, syklist, motorsykkel, kjøretøy osv.).

    • Gjenstander over veien (lav bro, trafikkskilt osv.).

    • Gjenstander på veibanen (jernbanespor, rist, stålplate osv.).

    • Gjenstander i et parkeringshus (bjelke, stolpe osv.).

    • Fotgjengere, syklister eller motorsykler som nærmer seg kjørefeltet.

    • Fotgjengere og syklister når du kjører ned trange smug, for eksempel.

    • Fotgjengere og syklister som midlertidig beveger seg inn i eller nærmer seg kjørefeltet for å unngå hindringer i veikanten.

    • Gjenstander, som trær, på veien.

    • Kjøretøyer, fotgjengere, syklister, motorsykler eller gjenstander i tilstøtende kjørefelt eller i nærheten av kjøretøyet.

    • Møtende fotgjengere, syklister.

  • Vegkryss-assist (utstyrsavhengig) kan reagere på følgende mens du tar en høyre-/ venstresving:

    • Når et møtende kjøretøy eller en kryssende fotgjenger allerede har gått ut av banen til kjøretøyet ditt.

    • Hvis du er tett foran et møtende kjøretøy eller en kryssende fotgjenger.

    • Når et møtende kjøretøy eller en kryssende fotgjenger stopper før du går inn i banen til kjøretøyet ditt.

    • Når et møtende kjøretøy svinger til høyre eller venstre foran kjøretøyet.

  • Vegkryss-assist (utstyrsavhengig) kan også reagere på følgende:

    • Når møtende kjøretøy bevegelse ikke kan forutsies på grunn av plutselige venstre / høyre svinger eller retardasjon av møtende kjøretøy.

  • Bremseavstander øker på glatte veibaner.

  • Mye støy vil forstyrre varslingssignalet, og det er ikke sikkert du vil høre det.

image

Ved kjøring på enkelte veier, som f.eks. veier med mange svinger, mange bakker, smale veier eller veier som er under bygging, eller ved kjøring i en bakke kan sensoren oppdage kjøretøy i et annet felt eller midlertidig ikke oppdage kjøretøy lenger fremme. Dette kan føre til at systemet ikke fungerer som det skal.

Systemets evne til å oppdage kjøretøy kan også påvirkes av måten bilen betjenes på (styremanøver eller posisjon i kjørefeltet osv.), eller bilens tilstand. Hvis dette skjer, kan systemet varsle deg ved uventet å blinke med systemindikatoren og avgi varsellyden. Du vil måtte holde riktig avstand til kjøretøyet lenger fremme manuelt.

Overordnet emne: