Nissan ARIYA 2024 Instruksjonsbok

9.27.1.2. Regenerative bremser

Hovedformålet med regenerativt bremsesystem er å gi litt strøm for å hjelpe til med å lade Li-ion-batteriet og utvide kjøreområdet. En sekundær fordel er "motorbremsing" som fungerer basert på batteriforhold.

I D (kjøregir), når gasspedalen slippes opp, vil de regenerative bremsene yte en viss deselerasjon og genererer strøm for Li-ion-batteriet. Det genereres også energi når bremsepedalen trås inn.

Hvis du setter girspaken i stilling B og løfter foten vekk fra gasspedalen, genereres mer regenerativ bremsekraft enn i D-modus. Under høyhastighetskjøring kan du imidlertid føle at regenerativ brems gir mindre retardasjon enn motorbremsingen i et vanlig kjøretøy. Dette er normalt.

Det genereres mindre regenerative bremsekraft når Li-ion-batteriet er fulladet. Regenerativ brems reduseres automatisk når Li-ion-batteriet er fulladet for å forhindre at Li-ion-batteriet blir overladet. Regenerativ brems reduseres også automatisk når batteritemperaturen er høy /lav for å forhindre skade på Li-ion-batteriet.

Bremsepedalen skal brukes til å redusere hastigheten eller stanse bilen, avhengig av trafikkforholdene. Bilens bremseegenskaper påvirkes ikke av det regenerative bremsesystemet.

image
  • Når de regenerative bremsene jobber, kan du høre en lyd som oppstår i bremsesystemet. Dette er en normal driftskarakteristikk for en elbil.

  • Hvis bilens hovedbryter står i en annen stilling ON eller READY, kan du stanse bilen ved å trå inn bremsepedalen. Da må du imidlertid trykke hardere på bremsepedalen enn normalt, og bremselengden vil være lengre.

  • Når bremsepedalen trykkes ned, vil bremsepedalfølelsen ikke være jevn eller endres når det kooperative regenerative bremsesystemet aktiveres. Dette betyr likevel at de elektronisk styrte bremsene fungerer normalt og er ikke tegn til noen feil.

Overordnet emne: