Nissan ARIYA 2024 Instruksjonsbok
5.5.4. Fremgangsmåte ved reparasjon og utskifting

Når kollisjonsputene har vært utløst, kan de ikke brukes om igjen, og må skiftes ut. Kollisjonsputemodulene må skiftes ut av en NISSAN-sertifisert elbilforhandler. De utløste kollisjonsputemodulene kan ikke repareres.
Kollisjonsputesystemene bør inspiseres av en NISSAN-sertifisert elbilforhandler hvis det er skade på fronten eller sidedelen av kjøretøyet.
Hvis du må kvitte deg med SRS eller skrape kjøretøyet, ta kontakt med en NISSAN-sertifisert elbilforhandler. Korrekt avhendingsprosedyre er beskrevet i servicehåndboken fra NISSAN. Feil fremgangsmåte ved avfallshåndtering kan forårsake personskade.
Hvis kjøretøyet har støt fra en hvilken som helst retning, bør klassifiseringssensoren kontrolleres for å kontrollere at den fortsatt fungerer som den skal. Det anbefales at du tar kontakt med en godkjent NISSAN elbil-forhandler for å få utført servicen. Sensoren for beboerklassifisering bør kontrolleres selv om ingen kollisjonsputer utplasseres som følge av sammenstøtet. Unnlatelse av å verifisere riktig sensorfunksjon for beboerklassifisering kan føre til feil utplassering av kollisjonspute, noe som kan føre til skade eller død.
Kollisjonsputene og beltestrammerne er konstruert for kun å aktiveres en gang. Som en påminnelse, med mindre varsellampen for kollisjonsputesystemene er defekt, vil denne lampen lyse hvis en av modulene har vært utløst. Reparasjon og utskifting av SRS skal kun utføres av en NISSAN-sertifisert elbilforhandler.
Når det er behov for vedlikehold på bilen, bør informasjon om kollisjonsputesystemet og beltestrammerenhetene opplyses til den personen som skal utføre vedlikeholdet. Strømbryteren skal alltid være i "OFF"-stilling når du arbeider under panseret eller inne i kjøretøyet.