Nissan ARIYA 2024 Instruksjonsbok
3.7.2. Forbedre rekkevidden
Potensiell rekkevidde avhenger av en rekke faktorer.
Faktisk rekkevidde avhenger av:
Hastighet
Bilens last
Strømforbruk fra utstyr i bilen
Trafikkforhold og veistandard
NISSAN anbefaler følgende kjørevaner for å få maksimal rekkevidde:
Før kjøring:
Følg anbefalt plan for periodisk vedlikehold.
Ha korrekt lufttrykk i dekkene.
Hold hjulene riktig justert.
Varm opp/avkjøl bilen på forhånd samtidig som du lader bilen.
Unngå unødvendig last i bilen.
Under kjøring:
Kjør i [ECO]-modus.
[ECO]-modusen bidrar til å redusere energiforbruket ved å redusere akselerasjonen sammenlignet med samme gasspedalstilling i [STANDARD]-modus.
Kjør i konstant hastighet. Opprettholde cruisingshastigheter med konstant gasspedalstilling eller ved bruk av cruise control-system når det er aktuelt.
Akselerer jevnt og rolig. Unngå brå bevegelser inn/ut for gasspedalen ved akselerasjon og retardasjon.
Kjør i moderat hastighet på motorvei.
Unngå stadig oppbremsing og start. Hold god avstand bak foranliggende kjøretøy.
Slå av klimakontrollsystemet når det ikke er nødvendig.
Velg en moderat temperatur for kupeen, slik at du reduserer energiforbruket.
Bruk [FAN ONLY] for å bidra til å redusere energiforbruket.
I kaldt vær bruker du de oppvarmede setene og det oppvarmede rattet (modellavhengig) som erstatning for klimakontrollsystemet for å redusere strømforbruket.
Bruk klimakontrollsystemet til å kontrollere innvendig temperatur og lukke vinduer for å redusere dra når du cruiser med motorveihastighet.
Slipp gasspedalen rolig opp når du skal redusere hastigheten og ikke bruk bremsene dersom du kan unngå det.
Denne bilen er utstyrt med regenererende bremser. Hovedhensikten med de regenererende bremsene, er å yte tilleggskraft for å lade Li-ion-batteriet, for på denne måten å utvide bilens rekkevidde. En sekundær fordel er “motorbremseffekten” som opptrer som følge av Li-ion-batteriets egenskaper. I D (Drive) eller B-posisjon, når gasspedalen slippes, gir det regenerative bremsesystemet noe retardasjon og litt strøm til Li-ion-batteriet.
Bilens rekkevidde for kjøring kan bli betraktelig redusert når det er ekstremt kaldt (typisk under –20°C (–4°F)).
Oppvarming av kupeen ved hjelp av klimaanlegget når utetemperaturen er under 0°C (32°F) vil kreve mer elektrisk strøm og påvirke bilens rekkevidde mer enn ved utetemperaturer over 0°C (32°F).