Nissan ARIYA 2024 Instruksjonsbok

9.35. Forholdsregler i kaldt vær

image
  • Kjør med aktsomhet. Øk og senk hastigheten med aktsomhet. Ved for kraftig akselerasjon eller nedbremsing, vil hjulene spinne og bilen miste veigrepet.

  • Beregn større bremselengde når det er kaldt. Oppbremsingen må begynne tidligere enn ved kjøring på tørt føre.

  • Hold større avstand til kjøretøyet foran ved kjøring på glatt vei.

  • Våt is (0 °C og underkjølt regn), våt snø og is kan være svært glatt og vanskelig å kjøre på. Veigrepet vil være betydelig svekket. Unngå å kjøre på isete veier som ikke er strødd eller saltet.

  • Vær oppmerksom på issvuller (isflekker) i tøvær. Slike flekker finnes gjerne der det er mye skygge, eller der smeltevann har samlet seg og frosset til. Brems ned før du når fram til issvullen. Unngå å bremse på selve isflekken og unngå unnamanøvre.

  • Ikke bruk cruise-kontroll på glatt føre.

image

For å unngå skade fra Li-ion-batteriet: Ikke oppbevar et kjøretøy i temperaturer under -25 °C i over sju dager. Hvis utetemperaturen er -25 °C eller mindre, kan Li-ion-batteriet fryse og det kan ikke lades eller gi strøm til å kjøre kjøretøyet. Flytt bilen til et varmere sted.

image
  • Kjøreområdet kan reduseres betydelig under ekstremt kalde forhold (for eksempel under -20 °C).

  • Bruk av klimakontrollsystemet til å varme opp hytta når utetemperaturen er under 0 °C bruker mer strøm og påvirker kjøreområdet mer enn ved bruk av varmeapparatet når temperaturen er over 0 °C.

  • Li-ion-batteriet krever mer tid til lading når Li-ion-batteritemperaturkontrollsystemet fungerer.

  • Klimakontroll- Timeren slås ikke på mens li-ion-batteriets temperaturkontrollsystem fungerer.

Overordnet emne: