Nissan ARIYA 2024 Instruksjonsbok
9.35. Forholdsregler i kaldt vær

Kjør med aktsomhet. Øk og senk hastigheten med aktsomhet. Ved for kraftig akselerasjon eller nedbremsing, vil hjulene spinne og bilen miste veigrepet.
Beregn større bremselengde når det er kaldt. Oppbremsingen må begynne tidligere enn ved kjøring på tørt føre.
Hold større avstand til kjøretøyet foran ved kjøring på glatt vei.
Våt is (0 °C og underkjølt regn), våt snø og is kan være svært glatt og vanskelig å kjøre på. Veigrepet vil være betydelig svekket. Unngå å kjøre på isete veier som ikke er strødd eller saltet.
Vær oppmerksom på issvuller (isflekker) i tøvær. Slike flekker finnes gjerne der det er mye skygge, eller der smeltevann har samlet seg og frosset til. Brems ned før du når fram til issvullen. Unngå å bremse på selve isflekken og unngå unnamanøvre.
Ikke bruk cruise-kontroll på glatt føre.

For å unngå skade fra Li-ion-batteriet: Ikke oppbevar et kjøretøy i temperaturer under -25 °C i over sju dager. Hvis utetemperaturen er -25 °C eller mindre, kan Li-ion-batteriet fryse og det kan ikke lades eller gi strøm til å kjøre kjøretøyet. Flytt bilen til et varmere sted.

Kjøreområdet kan reduseres betydelig under ekstremt kalde forhold (for eksempel under -20 °C).
Bruk av klimakontrollsystemet til å varme opp hytta når utetemperaturen er under 0 °C bruker mer strøm og påvirker kjøreområdet mer enn ved bruk av varmeapparatet når temperaturen er over 0 °C.
Li-ion-batteriet krever mer tid til lading når Li-ion-batteritemperaturkontrollsystemet fungerer.
Klimakontroll- Timeren slås ikke på mens li-ion-batteriets temperaturkontrollsystem fungerer.