Nissan ARIYA 2024 Instruksjonsbok
9.12. Nød-kjørefeltassistent (ELA)



Unnlatelse av å følge advarslene og instruksene for riktig bruk av ELA-systemet kan resultere i alvorlig personskade eller død.
ELA-systemet vil ikke styre bilen eller forhindre tap av kontroll. Det er førers ansvar å være aktpågivende, kjøre trygt, holde bilen i kjørefeltet og ha kontroll over bilen til enhver tid.
ELA-systemet er ment å fungere på alle veier med veldefinerte markeringer eller veikanter, men det kan ikke oppdage veikanten eller kjørefeltmarkørene i visse vei-, vær- eller kjøreforhold.
Det er en begrensning i sensorenes registreringsevne. Ikke alle bevegelige objekter eller kjøretøy vil bli oppdaget. Du må alltid først og fremst betjene bilen selv for å unngå ulykke.
En del av ELA-systemet slås automatisk på hver gang EV-systemet startes på nytt. (Se
)Følsomheten til ELA-systemet kan justeres, og denne innstillingen beholdes til den endres igjen av føreren
ELA bruker et kamera med flere sensorer (A) som ligger over det innvendige speilet for å overvåke kjørefeltmarkørene på kjørefeltet og for å oppdage andre kjøretøy.
ELA-systemet bruker også radarsensorer (B) foran på kjøretøyet og (C) som er plassert i nærheten av den bakre støtfangeren for å oppdage andre kjøretøy.

- sideindikatorlys
- ELA-indikator (på bilens informasjonsdisplay)
- Bilens informasjonsdisplay
- rattmonterte kontroller (venstre side)