Nissan ARIYA 2024 Instruksjonsbok
3.5. Karakteristikker for elektrisk bil

Vær spesielt oppmerksom på fotgjengere. Etter som motoren ikke avgir lyd i noen særlig grad, vil mange fotgjengere ha problemer med å forstå at bilen er i fart og beveger seg mot dem, slik at de velger å forlate fortauet/gangstien og rusler ut i veibanen.
Når du forlater bilen, pass på at du slår av det elektriske anlegget i bilen.
Sjekk at du har trykket på P-knappen på girspaken og satt på parkeringsbremsen, da bilen ellers kan komme til å begynne å bevege på seg når hovedbryteren settes i stilling READY. Når indikatoren for READY-modus lyser, ikke forlat bilen med girspaken i andre stillinger enn P (parkering).
Hold bremsepedalen helt inntrådt til du er helt klar til å kjøre. Når kjøretøyet befinner seg i posisjon D (drive), B eller R (revers), og du slipper bremsepedalen, selv uten å trykke på gasspedalen, vil kjøretøyet krype og kan starte brått. Dette kan forårsake ulykke eller død.

Bilen kan ikke kjøres dersom Li-ion-batteriet er utladet. Gjentatt akselerasjon forbruker mer strøm fra Li-ion-batteriet enn kjøring i stabil hastighet.
Denne bilen er utstyrt med regenererende bremser. Hovedhensikten med de regenerative bremsene, er å bidra med tilleggskraft for å lade Li-ion-batteriet, for på denne måten å utvide bilens rekkevidde. En sekundær fordel er “motorbremseffekten” som opptrer som følge av Li-ion-batteriets egenskaper.
I D (kjøregir), når gasspedalen slippes opp, vil de regenerative bremsene yte en viss negativ akselerasjon.
Når du legger girspaken i B-stilling og tar foten av gasspedalen, blir det brukt mer regenerativ bremsing enn i D-posisjonen.
Det genereres mindre regenerative bremsekraft når Li-ion-batteriet er fulladet. Regenerativ brems reduseres automatisk når Li-ion-batteriet er fulladet for å forhindre at Li-ion-batteriet blir overladet. Regenereringen ved bremsing reduseres også automatisk når batteritemperaturen er høy/lav, for å forhindre skade på Li-ion-batteriet.
Bremsepedalen skal brukes til å redusere hastigheten eller stanse bilen, avhengig av trafikkforholdene. Bilens bremseegenskaper påvirkes ikke av det regenerative bremsesystemet.
Det kan hende at det regenerative bremsesystemet ikke fungerer som det skal, avhengig av dekkforholdene.