Nissan X-Trail 2023 Instruksjonsbok

4.16.1. Automatisk eCall

Hvis styringsenheten til kollisjonsputesystemet registrerer en kollisjon forfra, fra siden eller bakfra, vil systemet automatisk sende et nødanrop til nødtelefontjenesten. Samtidig overføres også informasjon fra bilen. Når nødtelefontjenesten mottar et nødanrop, forsøker operatøren å snakke med personen i bilen.

image
  • Volumet på operatørens stemme kan ikke justeres under nødsamtalen.

  • Under nødsamtalen vil volumet på lydanlegget i bilen være dempet.

Som standard er eCall-systemet alltid aktivert. Det aktiveres automatisk ved hjelp av sensorer i bilen hvis en alvorlig ulykke inntreffer.

eCall-systemet er ikke sporbart og er ikke underlagt noen kontinuerlig sporing når det har normal driftsstatus. Data i det interne minnet til systemet er ikke tilgjengelig utenfor systemet i bilen for noen enheter før eCallen er utløst.

Enhver behandling av personopplysninger gjennom det 112-baserte eCall in-vehicle-systemet skal være i samsvar med personvernreglene som er fastsatt i direktivene 95/46/EF og 2002/58/EF i Europaparlamentet og Rådet, og spesielt, skal være basert på nødvendigheten av å beskytte individets vitale interesser i samsvar med artikkel7(d) i direktiv 95/46/EF.

Behandling av slike data er strengt begrenset til hensikten med behandling av nød-eCall til det Europeiske nødnummeret 112.

Mottakere av data behandlet av det 112-baserte eCall-kjøretøyssystemet er de relevante sikre offentlige svarpunktene som er utpekt av de respektive offentlige myndigheter i landet og territoriet de befinner seg, for først å motta og håndtere eCalls til det europeiske nødnummer 112 .

Nødanropssystemet sender følgende informasjon til nødtelefontjenesten hvis en kollisjon inntreffer:

  • chassisnummer (VIN)

  • type kjøretøy

  • type aktivering (automatisk/manuell)

  • type samtale (test/nødanrop)

  • posisjon (pålitelig / lite pålitelig)

  • tidsstempel (når kollisjonen eller hendelsen inntraff)

  • bilens siste tre posisjoner og bilens kjøreretning

  • Kjøretøyets hastighet

  • Antall passasjerer (modellavhengig)

112-basert eCall anlegget i bilen er konstruert slik som å sikre at data i systemets internminne blir automatisk og konstant fjernet.

Data om kjøretøyets plassering blir overskrevet kontinuerlig i systemets interne minne, slik at de alltid holder maksimalt de tre siste oppdaterte plasseringene av bilen som er nødvendige for normal funksjon av systemet.

Loggen over aktivitetsdata i det 112-baserte eCall-kjøretøyssystemet oppbevares ikke lenger enn nødvendig for å oppnå formålet med å håndtere nød eCall, og i alle fall ikke lenger enn 13 timer fra det øyeblikket en eCall ble startet.

image
  • Den intelligente nødanropet utløses bare hvis kollisjonsputesystemet for kjøretøyet aktiveres under kollisjonen.

  • Hvis det automatiske nødsamtalen er utløst, ta kontakt med en NISSAN-forhandler eller et godkjent verksted. Dette er nødvendig fordi det intelligente nødanropssystemet må tilbakestilles for å unngå at utilsiktet eCall blir gjort.

  • Mobilnettverktilbyderen som administrerer oppkoblingen fra bilen til nødtelefontjenesten, er spesifisert og kontrolleres utenom bilens nødanropssystem.

  • I løpet av det første minuttet av nødsamtalen vil operatøren avgjøre om anropet er reelt. Hvis operatøren finner ut at det er en nongenuine samtale de vil stoppe samtalen, gjør ingen flere forsøk på å ringe kjøretøyet tilbake. Dette hindrer ikke personen(e) i bilen fra å sende et nytt nødanrop.

Under følgende forhold kan ikke nødanropsfunksjonen brukes:

  • Bilen befinner seg utenfor området der mobilnettverkstjenesten kan mottas.

  • Bilen befinner seg i et område med dårlig signalmottak, f.eks. i en tunnel, et parkeringshus under bakken, mellom høye bygninger eller i et fjellområde.

  • Bilens TCU (Telematics Control Unit – trådløs kommunikasjonsenhet) eller andre systemer i bilen fungerer ikke som de skal.

  • Mobilnettverkstilbyderen som er tilgjengelig der bilen befinner seg, er ikke spesifisert for bruk til nødanrop.

  • Kommunikasjonslinjen til myndighetens nødtelefontjeneste er opptatt.

Overordnet emne: