Nissan NISMO – ren ytelse
Hva er Nissan NISMO?
Navnet sier alt
Nissan NISMO er selve symbolet på maksimal ytelse fra Nissan og henter inspirasjon fra det tøffeste testområdet – racerbanen. En gruppe av de beste ingeniører og testkjørere, som har jobbet, kjørt og vunnet på hvert nivå, velger biler fra Nissan og lager Nissan NISMO-gatebiler som byr på en helt unik, spennende og autentisk opplevelse. Med et navn som er utledet av NISsan MOtorsport, bør man ikke forvente noe mindre.
Våre Nissan NISMO-gatebiler
NISSAN GT-R NISMO
NISSAN 370Z NISMO
Optimal ytelse fra Nissan – hver eneste dag
Fra racerbanen til oppkjørselen din
Den lidenskapen vi har når det gjelder ytelse, har vi også når det gjelder idéen om at alle entusiaster skal kunne glede seg over å eie og kjøre en Nissan NISMO. Vi er derfor glade for å kunne tilby et bredt utvalg av biler, hvor alt fra forbedret aerodynamikk til konkurransedyktig fjæring til en racerinspirert kupé gir deg opplevelsen av racerbaneinspirert ytelse og en bil som samtidig er komfortabel å kjøre til jobben.
Design drevet av funksjon
Aerodynamisk alkymi
En Nissan NISMO ser ut som den gjør av en enkelt grunn – ren funksjon. Gjennomført design ned til millimeteren skaper en form med en enorm nedadrettet vertikalkraft som hjelper deg med å holde deg på veien. Detaljer som en bakre diffusor, bakspoiler og terskellister reduserer luftmotstanden slik at du skjærer gjennom luften. Det at bilen ser så bra ut samtidig er kun prikken over i-en.
Adrenalin med et trykk
Dokumentert ingeniørkunst fra racerbanen
Tråkk på gassen og føl hvordan dokumentert ingeniørkunst fra racerbanen gjør hver veksling av girene minneverdig, med rask respons, kraftig dreiemoment fra lavt turtall, et bredt turtallsområde og den unike brummingen fra eksosrøret.
Håndtering som gjør hvert hjørne til en opplevelse
Tett på veien
Du merker det gjennom hjulene, setene, pedalene. Konkurransetilpasset fjæring kan gi forbedringer som stivere fjærer, støtdempere og chassisforsterkninger for å skape en fantastisk håndtering og presisjon. Nissan NISMO reagerer på kommandoene dine som om den kunne lese hva du tenker.
Topp veigrep
Kontaktpunktet mellom bil og vei
Kjør inn i en sving og styringen forteller deg alt du trenger å vite. Tråkk på bremsene og føl kontrollen som lar deg perfekt balansere chassiset for nøyaktig håndtering. Hundrevis av dekk-, brems- og hjulkombinasjoner testes på racerbanen og veien for å finne det rette alternativet til chassiset og sikre at du får optimalt ut av kjøreturen din.
En førerfokusert kupé
Baneinspirert ergonomi
Velformede sportsseter gjør at du sitter som støpt i svingene. Alcantara®-stoff gir bedre grep på rattet. Med inspirasjon fra rallykjøring og drifting har bilen til og med en rød signatur på toppen av rattet som sentermerking. I en Nissan NISMO-kupé blir bil og sjåfør ett.
En tradisjon av innovasjon
En fantastisk historie
Nissans racingtradisjon begynte for over 80 år siden og fortsetter i dag. Det er en fantastisk historie om besluttsomhet, motgang og lidenskap for sporten. Her er noen høydepunkter.
Konkurransen begynner, innovasjonen akselererer
Tamagawa speedway
Allerede det andre året er lidenskapen for motorsport åpenbar. På en 1 200 meter oval bane i nærheten av Tokyo, benytter Datsun – det opprinnelige merket til Nissan – NL75-racerens nye DOHC-superladede motor for å vinne mot andre, mye større utenlandske biler og starter legenden om en «Giant Killer». Det starter også tradisjonen med å benytte erfaringer fra racing og bruke dem i våre gatebiler.
Gjennomføring av en 19-dagers utfordring som andre ikke holdt ut
Australsk rally
Ved å kjempe mot dårlige veier, oversvømmelser og ekstreme temperaturer og fullføre først i sin klasse i «verdens mest grusomme rally» på det australske kontinentet styrker Nissan sitt rykte for holdbarhet. Bak rattet satt Yasuharu Nanba, som senere blir den første administrerende direktøren for Nissan NISMO. Halvparten av deltakerne fullførte ikke den 16 600 km lange strekningen, som ble sett på som så ekstrem at den aldri ble brukt igjen.
Nissan Skyline kjører forbi Porsche og inspirerer en generasjon
Sjokk på Suzuka
Prestasjon i verdensklasse. Nissan Skyline GT sikrer seg tetposisjonen i kvalifiseringen for 1964 JAPAN Grand Prix, og kjører deretter forbi en Porsche 904 Carrera GTS for å ta ledelsen i Japan Grand Prix. Det var ikke bare en overraskelse for Porsche, men blir en av de største øyeblikkene for motorsport og Japan.
Nytt kontinent – nye rekorder
Datsun 240Z i USA.
I 1970 var 240Z en favoritt blant private racerfører, og startet en tradisjon med å samle titler i SCCA C Production. Datsun 240Z vinner C Production National Championships i 1970 og 1971. Datsun Z-legenden fortsetter med en 350Z-seier i Touring 3-løpet ved 2016 SCCA National Championships, som markerer Nissans 100. SCCA Runoff-tittel – den første bilprodusenten i SCCAs historie som klarte å oppnå en så utrolig bragd.
Kongen er tilbake
Nissan GT-Rs renessanse
Etter å ha brakt Nissan GT-R tilbake i 1989, tar bilen motorsporten med storm og kjører fra alle konkurrentene for å vinne sitt første løp i 1990. Modellen blir en av de mest dominerende racerbilene noensinne i All-Japan Touring Car Championships, med en enestående vinnerserie på 29 seire i 1993. Den blir et verdensomspennende fenomen og vinner Spa Francorchamps 24 timer i 1991. I Australia vinner Nissan GT-R tittelen for 1991 og 1992, og får kallenavnet «Godzilla».
Møter nye utfordringer
Suksess i gruppe C
Gruppe C-bilen til Nissan deltar i gruppe C i Japan fra 1984 og skaffer seg en imponerende rekord som omfatter tre seire i perioden 1990-1992. Etter at teamet utvikler sitt eget chassis i 1991, viser førerne Masahiro Hasemi, Kazuyoshi Hoshino og Toshio Suzuki verdenen hva Nissan R91CP er god for med en seier i det prestisjetunge 24-timers løpet i Daytona i 1992.
På podiet
Le Mans 24 timer
I 1998 tar NISMO-utviklede Nissan R390 GT1 utfordringen og deltar i verdens mest legendariske utholdenhetskamp – Le Mans-programmet som startet i 1986. Med en tredje plass i GT1-klassen er det første gang et japansk lag står på podiet i Le Mans. I tillegg til dette var 4 av de 10 beste bilene i GT1 fra Nissan.
Fairlady Z GT500 kjører til seier i debutåret
2004 All Japan GT Championship
Etterfølgeren til Nissan Skyline GT-R R34, Fairlady Z, viste raskt sin konkurranseevne ved å vinne sitt aller første løp. Satoshi Motoyama og Richard Lyons kjørte bilen til seier. Nissan Fairlady Z vant også runde 6, som førte til at Nissan sikret seg teamtittelen for sesongen og Motoyama og Lyons kunne stikke av med Driver's crown.
Fellesskapet til Nissan NISMO
Spis, sov og pust NISMO
Et sted å dele, nyte og oppleve. Velkommen til stedet hvor du finner de mest lidenskapelige entusiastene på planeten.
Nissan NISMO Driving Academy
Bedre ytelse i raskt tempo
Den perfekte måten å lære hvilke grenser du og din Nissan NISMO har og forbedre ferdighetene dine i et trygt miljø.
NISMO GT Academy
Bruk ferdighetene dine fra den virtuelle verdenen i PlayStation®s Gran Turismo og skaff deg en fantastisk opplevelse i virkeligheten med et av de mest unike programmene innen motorsport.
Nissan NISMO-gatebiler
PRIOFILARTIKLER FOR NISSAN NISMO
Skap litt blest om Nissan NISMO med denne unike samlingen av prestasjonsbaserte profilartikler.