Formel-e

Ett løp av gangen

Hvordan Nissan elektrifiserer verden

HVORDAN NISSAN ELEKTRIFISERER VERDEN – ETT LØP AV GANGEN

 

Nissans lange historie med å elektrifisere verden videreføres i den femte sesongen av Formel E. Med en helt ny bil, to fantastiske sjåfører og løpsvinnende teknologi takket være Nissan Intelligent Mobility,

 

Basert på en 70 år lang tradisjon med å utvikle de mest innovative elbilene i verden og en ny elbilteknologi for sesongen, er Nissan klar til å presentere morgendagens teknologi i dag i Formel E.

Nissans DNA og selskapets mål om å elektrifisere verden gjenspeiles i Formel E, en løpsserie som underbygges av en dyp forankring til bærekraft og innovasjon. Nissan bringer sin kompetanse til Formel E etter å ha levert verdens mest solgte elbil i over ti år – Nissan LEAF. 

filet

FRA NISSAN LEAF TIL LEDELSE

Nissans nye Gen2-racerbil som er utviklet for den femte sesongen av Formel E er radikalt forskjellig fra tidligere sesongers biler og har 25 prosent økning i batterikapasitet og dreiemoment. Det er dette som har fått Nissan til å se frem til 2018/2019-sesongen.

Johan Cruiff Arena

Nissans mål om å gjøre det så enkelt og spennende som mulig å gå over til elbil stopper ikke ved veikanten. Vi har vært opptatt med å drive fabrikken som bygger Nissan LEAF på fornybar energi samt sørge for at resirkulerte batterier finner veien til nye og bærekraftige prosjekter, som for eksempel å gi reservekraft til Johan Cruijff Arena i Amsterdam med sine 55 000 seter. Og nå skal Nissan vise frem sin ledende elektroteknologi for verden i debutsesongen i Formel E.

Nissan LEAF

«Det vi gjorde med Nissan LEAF ’Gen2’ var å gå over til et kraftigere batteri med lengre rekkevidde»

Michael Carcamo | Global Motorsports Director i Nissan

«Det vi gjorde med Nissan LEAF ’Gen2’ var å gå over til et kraftigere batteri med lengre rekkevidde», forklarer Global Motorsports Director i Nissan, Michael Carcamo. «Ved å bruke forbrukerbilen vår som grunnlag for å utvikle racerbilen benytter vi en unik tilnærmingsmåte til Formel E», legger han til.

Med over 400 000 Nissan LEAF solgt på verdensbasis og over 4 milliarder kilometer kjørt i alle slags miljøer, vil Nissans meritter når det kommer til elektrisk kjøring garantert være selskapets konkurransefortrinn.

Forholdet mellom vei og racerbane går begge veier. På samme måte som Nissan LEAF la grunnlaget for racerbilen, mener Nissan at racerbilen vil gi mye tilbakemelding til fremtidige forbrukerutgaver av Nissan LEAF. «Med Formel E tester du ny elbilteknologi i de samme bygatene som Nissan LEAF, bare i et mye tøffere miljø», sier Carcamo. «Det betyr at man må raskt identifisere feil, fordeler og forbedringsområder.» Man øker med andre ord takten på innovasjonsprosessen.

filet

EN BÆREKRAFTIG FORMEL

Formel E handler imidlertid ikke bare om å designe raske og effektive biler. Bærekraft står sentralt i dette billøpet. Det har ett av de laveste karbonfotsporene av alle internasjonale sportsbegivenheter og er den første kategorien i motorsport som er ISO 20121-sertifisert – den høyeste prisen innen bærekraftige arrangementer.

Formel E

Hele sporten er designet for å redusere racingens miljøfotavtrykk, samtidig som det fremheves hvordan elbiler er en viktig løsning for det alvorlige problemet med luftforurensning. Hver eneste detalj er vurdert, fra å velge bærekraftige leverandører til å skape skreddersydde dekk som varer lenger og bruker færre materialer, slik at en optimalisert sesongkalender sparer opptil rundt 15 000 tonn CO2 hver sesong – selv hovedkontoret til Formel E i London drives med 99 % fornybar energi!

Fabrikken i Sunderland

Denne økosystemtilnærmingen er godt tilpasset Nissan med sitt livsløpsyn for elektrisk produktutvikling. Nissan LEAF produseres på fabrikken i Sunderland i Storbritannia, hvor 10 vindturbiner og 19 000 solcellepaneler gir nok fornybar energi til å produsere 31 000 biler hvert år. Og når batteriene i elbilene våre nærmer seg slutten av livssyklusen, gjenbrukes de til lagring av energi.

Dette bærekraftaspektet er viktig for en ny, yngre og mer teknologisk engasjert tilhengergruppe. Å få dem nærmere der hvor ting skjer er helt avgjørende for Nissans sesong.

«Vi skal gi ut autografer på hvert løp og invitere fansen inn i depotet på den første løpsdagen"», forklarer Carcamo. Dette bør bidra til å få opp tilhengernes begeistring for Nissans sjåfører – et viktig aspekt med tanke på Formel E sin berømte FANBOOST. Gjennom denne funksjonen stemmer tilhengerne på favorittsjåføren sin før hvert løp, og de fem sjåførene øverst på listen kan benytte 100 KJ med ekstra energi.

Før starten av 2018/2019-sesongen meldte Nissan at Sébastien Buemi og Oliver Rowland kommer til å sitte bak rattet. Viktige forskjeller i reglene for 2018/2019-sesongen innebærer at Buemi og Rowland må få mest mulig ut av de nye bilene og reglene.

Formel E er alltid innovativt og har introdusert «Attack Mode», en såkalt «aktiveringssone» for den nye sesongen, som gir hver bil tilgang til 225 kW på et bestemt punkt på banen. Måten energien distribueres på varierer imidlertid fra løp til løp, f.eks. i én 60-sekunders periode eller i to 30-sekunders perioder. Ulempen? Man får kun vite det like før løpet starter.

filet

BAK RATTET

Formel E

«Attack Mode er en stor ukjent variabel»

Michael Carcamo | Global Motorsports Director i Nissan

«Attack Mode er en stor ukjent variabel», sier Carcamo. «I motorsport simulerer man vanligvis alle mulige scenarioer før et løp, men det er ikke mulig her.» Nissan legger derfor vekt på å bruke en tilpasningsstrategi, dvs. å tilpasse taktikken til konkurrentene uten forberedelse.

Nissans sjåfører kommer til å bruke mer tid enn noen gang på å forberede seg på endringene i bilene og banene i den nye sesongen. «Formel E-sjåfører tilbringer omtrent ti ganger mer tid i en simulator enn på racerbanen», forklarer Carcamo. «Det passer perfekt til dagens ungdommer, som har vokst opp med å spille videospill», fortsetter han.

Nissans innsats i Formel E er fokusert rundt det å bringe teknologien, som tilhengerne elsker, nærmere kjøreopplevelsen i hverdagen. Den nye racerbilen vil gi rikelig med tilbakemeldinger til fremtidige utgaver av Nissan LEAF. Nissans innpass i Formel E er velvalgt, suksessdrevet og klar til å begeistre tilhengere over hele verden. Det er noe du garantert ikke bør gå glipp av!